Colonization avaruudessa? Sitä on yritetty ennenkin, mutta nyt on tullut Amigan vuoro. Colonial Conquest sijoittuu aikaan, jolloin imperiumin johtama ihmiskunta on vihdoinkin asuttanut lähitienoot avaruudessa. Sinä kuitenkin löydät itsesi johtamassa pientä 4000-henkistä siirtokuntaa planeetalla kaukaisessa tuntemattomassa galaksissa.
Alussa on pelaajan planeetalla valmiina elämän perustarpeet eli avaruusasema, kasvihuone, tehdas ja avaruusasema. Myös ilmatorjuntatykki löytyy mahdollisia tunkeilijoita vastaan. Jokaisesta tuhannesta asukkaasta tulee yksi kolonisti. Kolonisteja voi sijoittaa planeetan pinnalle hiirellä napsuttelemalla. Klikattuun paikkaan ilmestyy pieni sininen ihminen, jonka vierellä on mahdolliset maatilkusta saatavat ruoka- ja rakennusaineet.
Avaruuden uudisraivaajat eivät pelkällä pyhällä hengellä elä, vaan riittävä ruoansaanti on turvattava. Alhaalla näkyvässä ikkunassa näkyy ruoantuotanto pieninä keltaisina kuvakkeina. Mikäli keltaisten rinnalla näkyy myös vihreitä vastaavia, on ruoantuotanto riittämätön. Ruokaa saadaan ainakin alkuun aivan riittävästi ympäristöstä, mutta karuilla aavikkoplaneetoilla tai suurilla väestömassoilla on kannattavampaa rakentaa vaikkapa kasvihuoneita.
Raaka-aineet näyttelevät CC2:ssa keskeistä sijaa, sillä ilman raaka-aineita ei juuri mitään uutta saa rakennettua. Raaka-aineita louhitaan vuoren uumenista. Jos hyvä tuuri käy, löytyy planeetalta myös mineraalipitoisia kaivoksia tai öljylähteitä. Kaivosrobotin rakentaminen parantaa raaka-ainetuotanto kuten ruokarobotti ruoantuotantoa.
Ennemmin tai myöhemmin alkaa kotiplaneetta käydä ahtaaksi, joten on aika rakentaa avaruusasema ja nostaa kytkintä. Avaruusasema, jolla kansaa kuskataan planeetalta toiselle, muuttuu laskeutuessaan pienoiskaupungiksi, joka tuottaa pienen määrän energiaa ja ruokaa sekä antaa kodin 4000:lle asukkaalle. Se toimii myös köyhänmiehen varastona, joka säilöö enintään 20 ruoka- ja energiayksikköä. Kun siirtokunta on perustettu, kuukauden kuluttua tulee raportti, joka kertoo onko asutetulta planeetalta löytynyt elämänmuotoja. Jos löytyi, imperiumi palkitsee pelaajan joko taistelualuksilla tai tarvikkeilla.
Avaruuden pahiksia ovat Mechit, eräänlaiset robotit, jotka valloittavat omaan tahtiinsa aurinkokunnan planeettoja. Pelaajakin saa huomata ettei ole yksin - viimeistään siinä vaiheessa, kun peltiheikit alkavat miehittää omia planeettoja. Helpoimmalla vaikeustasolla Mechit eivät kovin innokkaasti hyökkäile, mutta puolustavat omia planeettojaan sitäkin hanakammin. Kun oma planeetta valloitetaan, orjuuttavat Mechit kaikki asukkaat paiskimaan töitä kaivoksilla. Kun Mechien komentokeskus on louhituilla raaka-aineilla saatu pystyyn, teloitetaan henkiin jääneet ihmiset säälittä. Pelin vaatimaton päämäärä on kaikkien planeettojen hallinta, mikä edellyttää Mechien voittamisen.
Peli saattaa alkuksi näyttää monimutkaiselta, mutta onkin itse asiassa melko yksinkertainen. Grafiikka on siistiä ja pikkutarkkaa. Taustalla soiva musiikkikappale on pitemmän päälle ärsyttävä, mutta sen saa onneksi vaimennettua. Ääniefektejä ei ole. Peli on itse asiassa vain paranneltu versio Colonial Conquest ykkösestä. Ykkösosa oli kuitenkin liian vaikea ja sisälsi muutamia ärsyttäviä piirteitä, joten kannattaa suosiolla jättää ykkönen väliin ja hankkia CC2.
Colonial Conquest on tehty AMOSilla ja on kokonaan PD:tä. Se on saatavana hyvinvarustelluista purkeista sekä Aminetistä.
Colonial Conquest II | |
---|---|
Tekijä: | Christian Mumenthaler |
Tyyppi: | avaruusstrategia |
Vaatii: | kaikki Amigat, joissa YLI 1 Mt muistia |
Testattu: | A1200, 4 Mt Fast, 80 Mt kiintolevy |
Grafiikka: | 83% |
Äänet: | 65% |
Pelattavuus: | 85% |
Kiinnostavuus: | 93% |
Yleisarvosana: | 87% |
Aminet (342 kt): | http://ftp.sunet.se/pub/aminet/game/think/ColConqII_v11.lha |