Digital Dreams Entertainmentin Wasted Dreams on yksi vuoden odotetuimmista peliuutuuksista Amigalle. Wasted Dreams ei ole yhtä hohdokas uutuus kuin horisontissa kiiluvat 3D-käännökset, mutta sen kehityshistoria on tehnyt siitä mielenkiintoisen: pelin nimi on vaihdellut, julkaisija on vaihdellut, jopa rompputehdasta jouduttiin vaihtamaan. Oli jokseenkin helpottavaa ja uskoa palauttavaa viimeinkin nähdä pelin tipahtavan postiluukusta.
Entisen julkaisijan, Vulcan Softwaren vaikutus näkyy romppukotelossa toimitettavan pelin ulkoasussa. Takakantta koristavat turhankin pitkät ominaisuusluettelot ja kuudentoista tuetun kielen luettelo, mukana suomi. Sisällöstä ei kerrota paljonkaan. Ja aivan kuten Vulcanin rompputuotokset, peli alkaa pitkähköllä renderoidulla alkuintrolla, jota ryydittää ei-niin-ammattimainen miesääni.
Intro on ihan kiva, mutta kuten Vulcanin peleissä niin usein, hieman amatöörimainen laatu tahrii julkisivua. Tulee mieleen Final Odyssey, jossa pätevä ja kaunis toimintaseikkailu oli turhaan töhritty suttuisilla intronpätkillä. Wasted Dreams ei onneksi vajoa yhtä alas, sillä renderöinti on tasoltaan ihan ookoo, paikoin jopa loistavaa, mutta välillä pistää miettimään, pystyisivätkö Amigan pienet pelifirmat sittenkin parempaan kokonaisuuteen, jos eivät väkisin yrittäisi änkeä mukaan videota, jonka tasokas tuottaminen vaatii paljon resursseja.
Välianimaatioiden puolustuksena todettakoon kuitenkin, että Wasted Dreams kertoo seikkailun edetessä tarinaa, jota intron palaset kyllä tukevat. Kehyskertomuksena on tulevaisuuden rappiolle ajautunut Maa, josta tutkimusryhmä lähtee etsimään uutta, turvallisempaa asuinpaikkaa. Parin vuoden päästä he löytävät planeetan, jonne tutkimusryhmä asettuu asumaan. Pelaajan lähtiessä viemään ilosanomaa takaisin Maahan alus ammutaan nousun jälkeen alas ja peli alkaa viidakosta.
...tuntenut itseäsi vähän hölmöksi, kun seisoskelet kädet taskussa keskellä viidakkoa, romuttuneen avaruusaluksen ja kuolleen toverisi vieressä? Tai ehkäpä olette molemmat elossa, mikäli nimittäin pelaatte yhteispeliä ja valitsitte kaksinpelin. Ohitettuani tunteen, että olen ollut tässä tilanteessa joskus aikaisemminkin, katselen hieman ympärilleni.
Wasted Dreams on yläviistosta kuvattu, perinteinen toimintaseikkailu. Ruudun alareunaa peittävät kannetuista tavaroista ja kulloinkin aktiivisena olevasta toimintaikonista kertovat laatikot. Peliä ohjataan ilotikulla, joypadilla tai näppäimistöltä. Jäin kaipaamaan erityistukea CD32-ohjaimeni lisänapeille, sillä repussa olevia tavaroita on vaikea käsitellä, kun toisella kädellä täytyy näppäimistöltä hamuta Amiga-nappia, mikä tosin ajan myötä jäi sopivasti vasemman käden pikkurillin tehtäväksi.
Viidakossa seisoskelevaa hahmoa voi ohjailla ja tilanteen mukaan hänet voi käskeä katselemaan tarkemmin, poimimaan, antamaan, käyttämään tai puhumaan. Hyvin peruskamaa, mutta näillä eväillä on ennenkin pärjätty pitkälle. Heti alusta alkaen jää hyvin vahva vaikutelma siitä, että tässä on kyse paljon muustakin kuin Rambo kakkosen uudelleenlämmittelystä.
Ympäristön tarkempi tarkastelu paljastaa hyvinkin seikkailullisia elementtejä, kun alan tutkia toverini ruumista ja avaruusaluksesta löytyviä tavaroita tarkemmin. Kaikki tekstit (yhteensä ohjeen mukaan yli 60 minuuttia) on puhuttu englanniksi, ja suomennoskin, joka siis koskee vain ruudulla näkyviä tekstejä ja online-ohjetiedostoa, näyttää olevan viime vuosien Amiga-pelien yleistä käännöstasoa huolellisemmin tehty.
Hahmot on varsin sulavasti animoitu, ja kävelemisen lisäksi myös esimerkiksi uiminen onnistuu. Taistelutilanteet sujuvat ainakin alkuun vähän kömpelösti, sillä mistään Airborne Ranger -tasoisesta tähtäyksestä ei ole tietoakaan pelihahmon hutkiessa vähän minne sattuu. Pelattavuus tuntuu kyllä muuten olevan kohdallaan, mutta Rambosta olisi tässä mielessä voinut ottaa vähän oppia. Muutenkin liikkumista häiritsee lievästi tökkivä kontrolli.
Peli etenee tuttuun tyyliin kiertelemällä paikasta toiseen, tutkimalla johtolankoja ja miettimällä, miten löydetyt esineet kenties voisivat auttaa niiden ratkomisessa. Samalla alkaa selvitä, kuka on aluksen alasampumisen takana ja juoni valkenee hiljalleen. Wasted Dreams on varsin puoleensa vetävä peli, joka näyttää ja kuulostaa hyvältä. Itselleni tosin pelin toiminnallinen puoli kompuroi vähän turhan paljon taistelukontrollien tökkiessä, mikä taas näkyi kuolintilastoissani.
Pelin käyntiin potkaiseminen osoittautui yllättävän haastavaksi, mutta syyllinen taitaa löytyä CD-ROM-asemani suunnalta. Amiga Q-Drive on kenkkuillut aikaisemminkin pelien kanssa, mutta tällä kertaa ongelma oli harvinaisen räikeä: pelin käynnistäminen ei tehnyt muuta kuin väläytti romppuaseman valoa. Onneksi 413-megaisen pelin siirtäminen kokonaisuudessaan kiintolevylle auttoi.
Tavallisesti Wasted Dreams ei vaadi lainkaan kiintolevylle asentamista, ja muutenkin laitteistovaatimukset ovat vaatimattomat. Peli toimii millä tahansa Amigalla, jossa on 2 Mt Chip-muistia ja 1 Mt Fast-muistia sekä kaksinopeusromputin. Romppuasemankin nopeusvaatimusta voisi kuvitella kiertävänsä siirtämällä pelin kiintolevylle, jos tilaa vain riittää. Peli ei moniaja.
Wasted Dreams lupailee kyllä hyödyntävänsä tarvittaessa AGA-piirisarjaa, lisämuistia ja nopeampia oheislaitteita. Teknisesti peli näyttää kuitenkin varsin perinteiseltä, mikä ei välttämättä ole huono asia, sillä genrekin on klassinen. Amiga on aina ollut vahvoilla ylhäältä kuvatuissa eri suuntiin vierivissä 2D-peleissä, ja onkin piristävää nähdä tätä vahvuutta taas kerran hyödynnettävän. 3D ei ole tehnyt klassikoista sen vähempää klassisia.
Onko Wasted Dreams sitten klassikkoainesta? Ei ihan. Suosittelenkin hakemaan julkaisijan kotisivuilta pelattavan demon. Jos pelattavuus tuntuu sopivalta, ja pelityyppi kiinnostaa, Wasted Dreams tarjoaa pelinautintoa pitkäksi toviksi.
Wasted Dreams | |
Testattu: | Amiga 1200, OS 3.1, 68030/50 MHz, 6 Mt, 4x CD-ROM |
Vaatimukset: | 2 Mt Chip, 1 Mt Fast, 68000, 2x CD-ROM (hyödyntää: AGA, lisämuisti, nopeampi suoritin ja romppuasema) |
Julkaisija: | Digital Dreams Entertainment, http://www.dd-ent.com |
Edustaja: | Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048 http://www.ge.vip.fi, ge@vip.fi |
Pelityyppi: | Toimintaseikkailu |
Pelaajia: | 1-2 |
Kieli: | Englanti (ohjevihko, tekstit ja puhe), tekstit ja online-ohjeet myös suomeksi, ruotsiksi ja 13 muulla kielellä |
Grafiikka: | 86% |
Äänet: | 88% |
Pelattavuus: | 86% |
Yleisarvosana: | 87% |
Testikappaleen Suomen Amiga-käyttäjät ry:lle toimitti Digital Dreams Entertainment. Kiitos! Tämä testikappale, kuten muutkin, lahjoitettiin kilpailupalkintoina Saku 99 -tapahtumassa syyskuussa.