[ Pelit ] [ Sivukartta ]

M o o n b a s e s
Timo Kemppaala <apache@mbnet.fi>

Moonbases

Amigalle ei ole monta CGX-tuella ryyditettyä strategiapeliä, mutta jo tänäänkin löytyy useita, jotka ovat kaupallisia tai vaihtoehtoisesti sharewarea. Napalm oli ensimmäinen kunnolla tehty kaupallinen Command & Conquer -klooni, jota todellakin on nautinto pelata. Valitettavasti pelin vaatimukset ovat liian korkeat useille käyttäjille: minimivaatimuksenakin on 16 Mt Fast-muistia ja 1 Mt Chip, jos sitä pelailee AGA-koneella. Grafiikkakortin omistajia hemmotellaan paremmilla grafiikoilla ja ihanalla nopeudella. Vaatimukset ovat siinäkin samat minimikokoonpanolla, mutta se on silti raskas koneille, joissa ei ole muistia prosessorikortilla.

Moonbases on Command & Conquer -ideologian kevyempi versio, jossa ei ole turhan kauniita grafiikoita. Peli on pelattava ilman kaunista grafiikkaakin, ja se on silloin ostoksen arvoinen. Itse testailin Moonbases-demoa ja tulin siihen tulokseen, ettei demon kahta kenttää jaksa loputtomiin hakata. Kun pelatessa nälkä vain kasvoi, niin Saku 99 -tapahtuman aikana livahdin ostamaan Gentle Eyeltä kyseisen pelin.

Pelissä on tehtävänä tietenkin vihollisen lahtaaminen erilaisilla ajoneuvoilla. Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2075 ja Kuuhun, jossa kaksi kilpailevaa mineraalienkaivuuyhtiötä (Sigma ja Omicron Corporation) tappelee siitä, kumpi saa hallita mineraalivarantoja Maahan siirrettäväksi. Pelaaja voi valita, kummalla joukkiolla pelin yrittää voittaa. Tehtäviä on 20, ne on jaettu kahteen kampanjaan ja niitä voi myös editorilla rakennella itse.

Ajoneuvot on luotu raytrace-tekniikalla, kuten myös pelin kuvat. Ajoneuvoja on kahdenlaisia: pyörillä kulkevia ja leijuntakykyisiä, raskaita ja pieniä. Pyörälliset ovat tietenkin hitaampia kulkemaan ja toimimaan, mutta myös halvempia. Leijuntakykyiset ajoneuvot ovat nopeita ja kalliita, ja lisäksi niillä voi kulkea miinakenttien yli ilman miinanraivausta. Ajoneuvoja voi rakentaa sitä mukaa kuin rahavarat antavat myöten, ja joukkoja voi myös valita kerralla paljon siirrettäväksi.

Aluksia on eri taistelutilanteisiin, tiedusteluun ja mineraalien kaivamista varten. Pelaaja joutuu rahoittamaan toimintansa itse, joten mineraalit ovat erittäin arvokkaassa asemassa. Taistelualueen voi nähdä satelliitin avulla, kun ostaa siihen sopivan aseman, jolloin pääsee rakentamaan erilaisia tiedustelutilanteita vihollisen päänvaivaksi. Lisäksi maa-asema kannattaa hankkia, jos rahat alkavat huveta. Vihollista voi myös yrittää huijata ja härnätä mielin määrin, jos siihen tuntee tarvetta. Vihollinen tekee myös pikahyökkäyksiä kaivauksillesi.

Pelissä on monipuoliset konfigurointimahdollisuudet eri laitteistoille. Sitä voi pelata niin modeemilla kuin nollakaapelillakin toista vastaan. Peli on itse asiassa loistava, vaikkakaan ei tue AHIa, mutta ilmankin peliä pelaa. Peli tukee CyberGraphX- ja Picasso96-ympäristöjä (640x470) sekä AGA-tiloja (320x256, 640x256). Värisyvyydenkin voi valita, mutta se on jo pöyhistelyä, koska pelissä ei ole tuhansia värejä. Pelissä on huippumusiikit ja ääniefektit, mukaanlukien pelinaikaiset puheet. CD:llä tulee lisäksi demoversiot peleistä The Prophet, Goal!, Phoenix Fighters, Blade ja PuttySquad.

Moonbases on kiinnostava, ja tehtäviä voi muokata mieleisekseen. Ainakin minulla on ollut ilo pelata peliä iltamyöhään. Peli aiheuttaa pientä riippuvuutta ja tehtäviäkin voi rakentaa itse.

Tekijä: HomeGrown Software
http://www.eclipse.co.uk/homegrown
Julkaisija: Alive Mediasoft Ltd.
http://www.innotts.co.uk/alive-mediasoft
Myyjä: Gentle Eye Ky, (03) 363 0048
http://www.ge.vip.fi, ge@vip.fi
Hinta: 190 mk (12/99)
Pelityyppi: strategia
Vaatii: AGA tai CGX/P96, 1 Mt Fast, CD-ROM, 10 Mt HD
Suositus: 68030/50 MHz tai nopeampi prosessori

Aminet (pelattavat demoversiot):
http://ftp.sunet.se/pub/aminet/game/demo/Moonbases_demo.lha (AGA, 680 kt)
http://ftp.sunet.se/pub/aminet/game/demo/Moon_RTG_demo.lha (RTG, 592 kt)

[ Pelit ] [ Sivukartta ]