Peli vaatii PowerPC-prosessorin ja vähintään 64 Mt muistia. Peli ei tue 68k-prosessoria tai AGA:aa. Äänet tulevat joko Paulan tai AHI:n kautta. Ohjaimena voit käyttää näppäimistöä, hiirtä (tukee rullahiiriä), CD32-padia, PSX-ohjainta tai PC-ilotikkua. Peli toimitetaan Amigalle kolmella CD:llä. Ensimmäisellä CD:llä on asennusohjelma, Amigalla toimiva exe, dokumentaatio ja pari extraa. Kaksi muuta CD:tä ovat Quaken PC-versio, mistä tarvitaan pak-tiedostot. Gentle Eye toimitti vielä kaupan päälle Quake II Mods -CD:n, mistä löytyy n+1 kappaletta laajennuksia pelille.
Jos koneessa on vain yksi CD-ROM-asema, sinun pitää ensin raahata asennusohjelma vaikkapa RAM-levylle. Muut voivat käynnistää asennusohjelman suoraan CD:ltä. Asennusvaiheessa sinun pitää tietää ovatko data-CD:si Windows- vai MacOS-versioita. Tämä selviää helposti katsomalla paketin taakse tai CD-levyä. Tämän jälkeen asennusohjelma kopioi base-tiedostot koneellesi. Asennus kestää alle 10 minuuttia ilman modeja. Videoiden kanssa peli vei tilaa noin 370 megatavua. Ohjeita tai muuta dokumentaatiota asennusohjelma ei kopioi, joten se on tehtävä käsin, jos nyt moisesta välittää. Kummallista kyllä, vaikka Quake II Mods -CD:llä CD:llä oli oma asennusskripti, modit piti asentaa ohjelma CD:n asennusohjelmalla. Modien asennuksen jälkeen levytilaa oli noin gigatavu vähemmän.
Ikonista aukeaa launcher, josta pääsee hienosäätämään grafiikka-, audio-, kontrolli- ja verkkoasetuksia. Grafiikan tarkkuuksille on varattu kokonaan oma sivunsa, joten voit säätää pelin juuri koneellesi sopivaksi. Peli käynnistyy nopeasti ja alkudemot alkavat pyöriä. Latausajat olivat minusta huomattavasti nopeammat, kun vertaa Amigan muihin 3D-räiskintöihin. Intron jälkeen joudutkin Quaken konsoliin valikon sijaan, ja joudut klikkaamaan ESC:a. Tästä mainittiin faq:ssa, jossa sen sanottiin olevan tradeoff nopeammasta videotoistosta. Mutta käy se näinkin.
Pikainen tarkistus asetuksiin ja sitten peliin. Ja se oli juuri niin nopea kuin kaikki ovat kehuneet, ja näytöntarkkuutta voi surutta nostaa. Eittämättä Amigan nopeimpia 3D-räiskintöjä, vaikka verrokkeina ovatkin esimerkiksi Heretic II tai Shogo. Pelistähän on jonkin aikaa liikkunut luvaton betaversio, ja kaikille epäilijöille voi sanoa, että tämä uusi versio peittoaa sen mennen tullen sekä nopeudessa että ominaisuuksissa.
Ensimmäinen ongelma tuli, kun yritin ladata vanhaa peliä, ja se kaatoi pelin joka kerta. Vika on ilmeisesti koneessani, sillä onnistui pari kertaa bootatessani toiselta partitiolta. En ehtinyt löytämään ratkaisua tähän juttuun.
Quakeen saa uutta intoa modeilla, joita löytyy laidasta laitaan: ammuskelua 007:n tapaan, verkkopeliä Action Quaken kanssa tai vaikkapa rallia. Modit on erikseen portattava Amigan Quakelle ja niitä voi imuroida mm. Amiga Quake 2 -sivustolta. Joissakin modeissa tuli ongelma kontrollien kanssa, esimerkiksi kun pelaajani jäi juoksemaan takaperin ympyrää, eikä lopettanut niin millään. Etsin aiheuttajaa aikani, mutta ratkaisua en ehtinyt saada tähän juttuun.
|
|
|
|
Software-renderöinnillä ei kovin kaunista jälkeä saa aikaiseksi.
|
|
Tein pari nopeaa benchmarkkia, jotka suoritettiin kokoruututilassa oletusasetuksilla timedemo 1-demomap demo1.map2. Asetuksia säätämällä sai ruudunpäivitystä nopeutettua muutaman fps:n.
MiniGL |
640x480 |
24 fps |
MiniGL |
800x600 |
19,6 fps |
MiniGL |
1024x768 |
12,5 fps |
Software |
320x240 |
17,6 fps |
Kuten nykyään kaikissa peleissä, voit lahdata kavereitasi myös verkon ylitse. Pari kertaa tuli ongelma, jos pelin kartta piti imuroida palvelimelta: konsoliin tuli virheilmoitus "Server does not have this file". Pelaajien skinit ja aseet sai imuroitua. Muuten nettipeli toimi suuremmitta ongelmitta, paitsi että sain selkääni kuus-nolla. :)
Quake II on siis perinteistä aivotonta räiskintää, ja yksinpeli on hieman tylsää, ellet ole "Quake-ihmisiä". Modeilla peliin saa lisää intoa, ja verkkopelit ovat asia erikseen. Pari bugia peliin on vielä jäänyt, toivottavasti niille saadaan pian päivitys. Peli ei ole mikään pikainen porttaus, vaan tasokas tuote ja Amigan nopeimpia 3D-räiskintöjä. |