![]() ![]() |
Nykypäivän pelit ja uudet Amigat |
Kimmo Kannala |
Nykysin monet ovat tulleet "megahertsisokeiksi" eli herkästi unohdetaan, ettei tarvita maailman nopeinta prosessoria kaikkiin asioihin, ei edes pelaamiseen, joka sentään on etenkin 3D-pelien tapauksessa raskaimmasta päästä oleva tietokoneen käyttötarkoitus. Vanhoilla Amigoilla uusia pelejä ei juuri ajettane, sillä vanhoissa Amiga-laitteistoissa on muun muassa liian vakavia väylänopeuksien sekä muistin määrän rajoitteita. Modernien 3D-pelien porttaus olisi mahdotonta tai ainakin erittäin paljon optimointia vaativaa. Tuleville AmigaOne-koneille pelien porttaaminen ja tekeminen tulee olemaan helpompaa. Tässä artikkelissa luodaan katsaus AmigaOne-koneiden (ja Pegasos 1:n) mahdollisuuksista tietokonepelien saralla. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ohessa on suomalaisista pelilehdistä (Pelit ja MikroBitti) tehty kooste arvostelupisteiden perusteella kohtalaisen hyvien nykypelien tietokonelaitteistolle asettamista vaatimuksista. Minimi: pelin vähimmäisvaatimukset laitteistolle Suositus: suositeltava laitteisto, jolla peli pyörii kohtuullisesti P1/2/3/4 = Pentium I /II/III/4, PS2 = PlayStation 2 3D = 3D-kortti, GF1/2 = GeForce 1/2, R8500 = Radeon 8500 Esim: P2/300, 64M = Pentium II 300 MHz, 64 Mt keskusmuistia P3/700, 256M, 32M 3D = Pentium III 700 MHz, 256 Mt keskusmuistia, 32 Mt:n 3D-kortti
|
|
|
Lopputuloksena voidaan todeta, että valtaosa uusistakin peleistä pitäisi olla varsin hyvin portattavissa AmigaOne-koneille ja että AmigaOnessa pitäisi olla riittävästi vääntöä niiden ajamiseen. Täytyy tietenkin muistaa, etteivät pelien suosituskokoonpanot vielä takaa sitä, että peli pyörii jouhevasti ja takkuilematta. Jos ja kun PC-pelejä portataan AmigaOnelle, peliä pystytään optimoimaan pienemmälle kohdemäärälle erilaisia laitteistoja sekä lisäksi esimerkiksi poistamaan PC-versiossa havaittuja puutteita tai vikoja. Tämä edesauttaa sitä, että AmigaOnesta saadaan enemmän "pelitehoa" irti kuin vastaavasta PC-laitteistosta. Tämänhän on nähty toteutuvan tähän mennessä joissain peliporttauksissa vanhoille Amigoille sekä XBOX:lle. AmigaOnen luulisi olevan mielenkiintoinen alusta, jolle pelejä voi kehittää ja portata. Kun vielä sovelluskehitysympäristöt saadaan päivitettyä ajan tasalle (C-kääntäjä, Warp3D, OpenGL/Mesa yms.), niin eiköhän niitä pelejäkin ala pikku hiljaa tulla. Pikku hiljaa lähinnä siksi, etteivät AmigaOne-pelit ole kaupallisesti houkuttelevia tehdä lähiaikoina, eikä monellakaan siksi ole mahdollista tehdä täysipäiväisesti pelejä Amigalle - ei ennen kuin käyttäjäkunta on kasvanut kymmeniin tuhansiin käyttäjiin. Aika näyttää miten käy, mutta ainakin laitteiston ominaisuudet antavat hyvät lähtökohdat. Pidetään peukkuja. |
![]() ![]() ![]() |