Pelit   Sivukartta
Nykypäivän pelit ja uudet Amigat
Kimmo Kannala

Nykysin monet ovat tulleet "megahertsisokeiksi" eli herkästi unohdetaan, ettei tarvita maailman nopeinta prosessoria kaikkiin asioihin, ei edes pelaamiseen, joka sentään on etenkin 3D-pelien tapauksessa raskaimmasta päästä oleva tietokoneen käyttötarkoitus. Vanhoilla Amigoilla uusia pelejä ei juuri ajettane, sillä vanhoissa Amiga-laitteistoissa on muun muassa liian vakavia väylänopeuksien sekä muistin määrän rajoitteita. Modernien 3D-pelien porttaus olisi mahdotonta tai ainakin erittäin paljon optimointia vaativaa. Tuleville AmigaOne-koneille pelien porttaaminen ja tekeminen tulee olemaan helpompaa. Tässä artikkelissa luodaan katsaus AmigaOne-koneiden (ja Pegasos 1:n) mahdollisuuksista tietokonepelien saralla.

alkuun
Riittääkö papu?
Seuraavassa on lueteltuna uusien AmigaOne-SE ja -XE-koneiden laitteiston keskeisimmät ominaisuudet (ja teoreettiset maksimiväylänopeudet).
  • Keskussuoritin: PowerPC G3 600 MHz - PowerPC G4 800 MHz.
  • Keskusmuistin määrä: maksimi 2 gigatavua (suositus 512 megatavua).
  • Keskusmuistin väylänopeus: 133 MHz, 64 bittiä leveä (maksimi 1 gigatavu sekunnissa).
  • Näytönohjaimen laajennusväylän nopeus: AGP 2x (maksimi 512 megatavua sekunnissa).
  • Näytönohjain: valittavissa, esim Radeon 8500 128 megatavun muistilla (GPU-kellotaajuus noin 275 MHz ja muistiväylän maksimi noin 9 gigatavua sekunnissa).
  • PCI-laajennuspaikkojen lukumäärä ja nopeus: 3 kpl, 33 MHz, 32-bittinen (maksimi 132 megatavua sekunnissa). (AmigaOnessa on myös neljäs PCI korttipaikka (33/66Mhz), mutta sen käyttäminen todennäköisesti hidastaisi AGP väylää.)
  • Äänet: AmigaOneG3-SE:ssä on AMR korttipaikka, XE-mallissa on emolevylle integroitu AC97-standardin äänipiirit, ja molempiin voidaan lisäksi asentaa esim. Soundblaster-äänikortti PCI-väylään.
  • Kovalevy- ja CD/DVD-ohjain: IDE UDMA ATA100 (maksimi 100 megatavua sekunnissa)
  • Peliohjainliitännät: 4xUSB ja XE-mallissa myös PC-tyylinen peliohjainportti (lisäksi mahdollisten adaptereiden avulla sarja- ja rinnakkaisliitäntöihin sekä ääni- tai Catweasel-kortilla PCI-väylän kautta).
Karkeasti ottaen pelien pyörityskapasiteetti on esimerkiksi nykyajan pelikonsoleita korkeampi. Keskussuorittimessa riittää potkua vaativienkin pelien moottoreiden pyörittämiseen, keskusmuisti on nopeaa ja sitä on tarjolla todella reilusti. Vväylä näytönohjaimelle on riittävän nopea, jotta se ei hidasta keskussuorittimen ja näytönohjaimen yhteispeliä, ja kun näytönohjaimeksi valitsee kyllin järeän, esimerkiksi Radeon 8500:n 128 Mt:n muistilla, se vähentää edelleen CPU:n ja AGP-väylän kuormaa ja tarjoaa valtavasti tehoa pelien 3D maiseman mallintamiseen. Äänissä joudutaan tyytymään 16-bittiseen stereoääneen, kunnes surround-äänen tuki saadaan tehdyksi AmigaOS4:n ajureihin.

Kuten alussa mainitsin, 3D-pelit ovat yksi kaikkein vaativimmista tietokonesovellusten alueista, joten kunhan AmigaOne suoriutuu pelien pyörittämisestä kunnialla, muidenkin asioiden pitäisi hoitua turhia tupeksimatta. Jos AmigaOne-koneita vertaa parin vuoden takaisiin 600 MHz:n Pentium III -Windows-koneisiin, pitää ottaa huomioon, että niissä Windows-koneissa on todennäköisesti hitaammat muistit, prosessoriväylä, kovalevy ja näytönohjain kuin AmigaOne-koneessa.

alkuun
Nykypelien vaatimukset
Ohessa on suomalaisista pelilehdistä (Pelit ja MikroBitti) tehty kooste arvostelupisteiden perusteella kohtalaisen hyvien nykypelien tietokonelaitteistolle asettamista vaatimuksista.

Minimi: pelin vähimmäisvaatimukset laitteistolle
Suositus: suositeltava laitteisto, jolla peli pyörii kohtuullisesti
P1/2/3/4 = Pentium I /II/III/4, PS2 = PlayStation 2
3D = 3D-kortti, GF1/2 = GeForce 1/2, R8500 = Radeon 8500

Esim:
P2/300, 64M = Pentium II 300 MHz, 64 Mt keskusmuistia
P3/700, 256M, 32M 3D = Pentium III 700 MHz, 256 Mt keskusmuistia, 32 Mt:n 3D-kortti

Peli Lehti Pisteet Minimi Suositus
Age of Mythology (strat.) 1/2003 85 P2/450, 128M
Another War (seikkailu) 1/2003 83 P2/300, 64M
C&C: Generals 2/2003 92 2GHz, 256M
Civilization Call to Power 166MHz, 64M
Combat Flight Simulator 3 1/2003 81
FIFA Football 2003 12/2002 84 P2/350, 64M
Fila World Tour Tennis 2/2003 80 P3/600, 64M
GTA2 12/1999 81 P1/200, 32M, 3D
Haegemonia: Legions of Fire 1/2003 84 P3/600, 128M, GF1 P3/1GHz, 256M, GF2
Half-Life P1/166, 32M / PS2
Harry Potter 2 1/2003 86 P2/300, 64M
Hearts of Iron (strategia) 1/2003 89 P3/600, 128M
Hitman 2 Silent Assassin 12/2002 88 P3/500, 128M
IGI2: Covert Strike P2/450, 128M
James Bond 007 Nightfire 12/2002 80 P3/500, 128M
Jedi Knight 2: Jedi Outcast 5/2002 70/82 X-BOX
Max Payne 91 P3 1Ghz, 128M
Mech Assault 1/2003 87 X-BOX
Mechwarrior 4 Mercenaries 12/2002 89 700MHz, 128M P2/700, 128M, 16M 3D
NBA Live 2003 1/2003 83/85 P2/450, 128M, 16M 3D P3/700, 256M, 32M 3D
NFS Hot Pursuit 2 P3/450, 128M, 16M 3D / PS2 P3/800, 128M, 32M 3D
No One Lives Forever 2 12/2002 93 P4/1Ghz, 256M
Platoon 3/2003 80 P2/600, 256M
Port Royale (strategia) 3/2003 85 P2/900, 128M
Quantum Redshift 1/2003 85 X-BOX
Racing Simulation 3 1/2003 82 P3/800, 32M
Rallisport Challenge 1/2003 84 P1/933, 256M, T&L 3D
ST: Starfleet Command 3 1/2003 88 P3/450, 128M, 3D
Sega GT 2002 1/2003 84 X-BOX
Silent Hill 2 2/2003 89 P3/1GHz, 128M, 64M
Sim City 4 1/2003 95 P3/500, 128M, 16M 3D P4/1GHz, 256M, 32M
Sudden Strike 2 (strat.) 1/2003 84 P2/333, 64M
Syberia 3/2003 90 P2/500, 128M, 32M 3D
Tom Clancy's Ghost Recon 11/2001 92 PS2, XBOX
Unreal 2 - The Awakening 3/2003 84 1.2GHz, 384M, R8500

alkuun
No pyöriikö vai ei?
Lopputuloksena voidaan todeta, että valtaosa uusistakin peleistä pitäisi olla varsin hyvin portattavissa AmigaOne-koneille ja että AmigaOnessa pitäisi olla riittävästi vääntöä niiden ajamiseen.

Täytyy tietenkin muistaa, etteivät pelien suosituskokoonpanot vielä takaa sitä, että peli pyörii jouhevasti ja takkuilematta. Jos ja kun PC-pelejä portataan AmigaOnelle, peliä pystytään optimoimaan pienemmälle kohdemäärälle erilaisia laitteistoja sekä lisäksi esimerkiksi poistamaan PC-versiossa havaittuja puutteita tai vikoja. Tämä edesauttaa sitä, että AmigaOnesta saadaan enemmän "pelitehoa" irti kuin vastaavasta PC-laitteistosta. Tämänhän on nähty toteutuvan tähän mennessä joissain peliporttauksissa vanhoille Amigoille sekä XBOX:lle.

AmigaOnen luulisi olevan mielenkiintoinen alusta, jolle pelejä voi kehittää ja portata. Kun vielä sovelluskehitysympäristöt saadaan päivitettyä ajan tasalle (C-kääntäjä, Warp3D, OpenGL/Mesa yms.), niin eiköhän niitä pelejäkin ala pikku hiljaa tulla. Pikku hiljaa lähinnä siksi, etteivät AmigaOne-pelit ole kaupallisesti houkuttelevia tehdä lähiaikoina, eikä monellakaan siksi ole mahdollista tehdä täysipäiväisesti pelejä Amigalle - ei ennen kuin käyttäjäkunta on kasvanut kymmeniin tuhansiin käyttäjiin.

Aika näyttää miten käy, mutta ainakin laitteiston ominaisuudet antavat hyvät lähtökohdat. Pidetään peukkuja.
Pelit   Sivun alkuun  Sivukartta