Pelit   Sivukartta
Crossfire II: Pikatestissä v1.03
Teksti: Juha Niemimäki
Kuvat julkaistu Andreas Magerlin luvalla.

 
Crossfire II
 
Crossfire II sijoittuu tulevaisuuteen vuoden 2150 tietämille. Ihmiset asuvat ympäri aurinkokuntaa ja maailmaa hallitsee Yhdistyneet Maailmat (United Worlds) -niminen liittouma. Tätä liittoumaa luonnollisesti vastustaa hajanainen kapinallisten individualistien joukko, joka kutsuu itseään Ulkomaailmaksi (Outer Worlds). Pelaaja astuu nuoren kapinallisen, Karstenin, saappaisiin, ja alkaa taistella vapautensa puolesta isänsä jalanjäljissä. Koska kaikki ei saa olla liian yksinkertaista, kuvioihin astuu myös kolmas osapuoli...

alkuun
Pelitapoja ja tehtäviä on moneksi
Pelaaja voi valita, osallistuuko juonelliseen kampanjaan, jolloin hänen on suoritettava useita tehtäviä pelin läpäistäkseen. Ensimmäisenä on läpäistävä muutama harjoitustehtävä, jotka orientoivat pelaajan aluksen hallintaan. Allekirjoittanut pelasi peliä 10. tehtävään saakka, ja pelissä alkoikin olla jo jossain määrin haastetta siinä vaiheessa. Muita pelivaihtoehtoja ovat moninpelitaistelu (dogfight) sekä selviytymispeli (survival), jossa pitää yrittää selvitä tekoälyn ohjaamista vihollisista.
 
Crossfire II
 
Pelissä on monia eri tehtäviä, jotka ovat enimmäkseen ammuskelupainotteisia. Mukaan mahtuu myös ylivoimaisilta vihollisilta piilottelua, vakoilua sekä kuljetustehtäviä, joissa pelaaja ohjaa hidasta rahtialusta ketterän hävittäjän sijaan. Eräässä tehtävässä kiinnitettiin jopa asteroideihin luotaimia, jotta lähestyvät viholliset voitaisiin havaita kauempaa. Vihollisaluksia löytyy paljon erilaisia, samoin myös pelaajalla on mahdollisuus valita useammasta eri vaihtoehdosta. Aseita on monenlaisia, ja niiden valikoimaa on mahdollisuus täydentää ansaituilla krediiteillä tehtävien välillä. Tehtäviä suoritetaan joko ulkoavaruudessa tai planeettojen pinnoilla.

alkuun
Hyvin viimeistelty ja nopea pelata
Peliä on aika helppo oppia pelaamaan. Eri toimintoja ei ole paljon, ja aluksella lentelyn oppii helposti. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, oli jonkinlaiset sivuttaissuuntaiset ohjaukset. Pelin ohjattavuus muistuttaa Asteroids-tyyppisiä pelejä, joskin on helpompi hallita. CF2 toimi pelattavan nopeasti koneellani. En huomannut juurikaan eroja 256-väristen PPC- ja 68K -versioiden välillä, mikä selittynee sillä, että peli on puhtaasti 2D-grafiikkaan perustuva. 65536 väriin ei 040:n "teho" enää riittänyt.
 
Crossfire II
 
Crossfire II näyttää hieman karkealta 256-väritilassa johtuen matalasta resoluutiostaan - tekijöiden mukaan tämän hetken Amigoissa (Classic-mallit) ei yksinkertaisesti ole riittävästi puhtia pyörittämään peliä tarkemmalla ruudulla. Kuitenkin nopea toiminta, viimeistelty ulkoasu, välianimaatiot ja kuvat piristävät peliä sen verran, ettei grafiikkaa juuri viitsi moittia. Jos koneesta löytyy potkua, kannattaa peliä pelata 65536:lla värillä, jolloin grafiikat ovat huomattavasti hienompia. ChunkyPPC-tilassa peli on nopeampi. Havaitsin välillä jotain lieviä graafisia häiriöitä (bugeja?), jotka saattoivat tosin johtua pienemmän värimäärän käytöstä (256). Pelin äänet ovat ihan ok, ja musiikki tuntuu vaihtelevan ihan mukavasti. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, oli jonkinlainen avaruusalusten moottorien ääni. Se olisi nostanut tunnelmaa entisestään.

Varsinaista arvosanaa en voi valitettavasti pelille antaa, koska en ole vielä tutustunut siihen tarpeeksi hyvin. Tähän asti olen kuitenkin pitänyt näkemästäni, ja kaikesta huomaa, että pelin eteen on nähty paljon vaivaa. Lisäksi on positiivista, että peli toiminee myös useissa eri emulaatioympäristöissä. Suosittelen kokeilemaan demoa, joskin kannattaa huomioida, että sen esimerkkitehtävä on aika vaikea - ainakin minulle. Itse pelin aloituskynnys on huomattavasti matalampi. Lue myös Dreamworlds Developmentin perustajan, Thomas Schulzen, haastattelu tästä Sakusta!

Crossfire II v1.03
Lyhyesti:  Asteroidsia ja Turborakettiakin hieman lainaava, Star Wars -henkinen 2D-räiskintä 1-4 pelaajalle.
Tekijä: 
Dreamworlds Development
Julkaisija: APC & TCP
Myyjä: 
Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi
Hinta:  
48 e
Vaatii:   030, 16 Mt RAM, AGA/GFX, 50 Mt kovalevytilaa, 4x CD-ROM
Suositus:   040+/PPC, 32 Mt RAM, grafiikkakortti, 300 Mt kovalevytilaa, 8x CD-ROM. Tukee grafiikkakortteja (HiColor), AHI:a, peliohjaimia ja 4 pelaajan sovitinta.
Toimii: Amiga 68K, WarpOS, MorphOS, Amithlon
Testattu: Amiga 1200, Blizzard PPC/040, 64 Mt, Mediator, Voodoo 3, Paula, 52x CD-ROM, OS3.9
Pelit   Sivun alkuun  Sivukartta